Startsidan Verksamhet Bilder från verkstan   Om företaget Kontakt
JR Motorteknik renoverar, reparerar och modifierar Chevrolet smallblock och bigblock marinmotorer.
Alltså de motorer som är grunden för inombords V8-motorer från MerCruiser, Volvo Penta, OMC osv.

En riktig renovering innebär att alla slitdelar byts ut, såsom kolvringar, lager, kamdrivning, oljepump, osv.

Blocket rengörs i alla oljekanaler och honas, och ramlagerlägen och deckplan kontrolleras.
Alla avvikelser justeras sedan till rätt toleranser, och blocket tvättas i 80-gradig lutlösning.
Block med slitna, repiga eller rostskadade cylinderlopp borras 0.030”.
Vid en cylinderborrning krävs dock nya kolvar i denna överdimension.

Vevaxeln rengörs i oljekanalerna. Rakhet och sprickbildningar kontrolleras, och lagerytorna poleras.
En sliten vevaxel kan oftast slipas till en underdimension på 0.010”-0.030”.
Vid en vevaxelslipning används lager i matchande överdimension.

Topparna genomgår en komplett ventilrenovering med mirafräsning av ventilsäten osv.
Täthet och rakhet kontrolleras, och topparna riktplanas vid behov.
I vissa toppar är det även nödvändigt att byta ventilstyrningar, men detta varierar.

 

En betydande del av verksamheten omfattar även specialanpassade motorbyggen.


I samråd med uppdragsgivaren utarbetas ett koncept för att passa användarens specifika behov.
Det kan röra sig om en enklare smallblock på 5 liter eller en bigblock på över 10 liter.

Några exempel syns på sidan med bilder från verkstan.

En kort resumé från bygget av två specialbyggda smallblocks finns också här.
Och lite bilder från bygget av en 454 till en 1972 Corvette finns här.

 

Då och då finns renoverade motorer och longblocks till salu.
Och oftast finns det även gott om begagnade reservdelar hemma.